Blog, Mobile Web

Google! Bun sau rău?

Google! Bun sau rău?

Câteva păreri personale asupra ratei de click în pagina de rezultate a Google.
1. Google “deţine” 96% din căutările efectuate în Europa în 2018. Asta spune totul despre poziţia dominantă în care se află Gogu. Practic singurii care ne mai protejează de “abuzurile” lor sunt doar legiuitorii. Cam nefericită situaţia dacă am ajuns la mâna lor din cauză că piaţa aceasta nu are puterea de a se autoreglementa.

analiza rata click google

2. Rata de click pe rezultatele plătite a crescut cu mai mult de 40% pe desktop şi (ATENŢIE!!!) 220% pe mobil (2016 vs 2018). Oare de ce?
Este lumea mai interesată de reclame decât de rezultatele organice sau au modificat ei algoritmul/afişarea în pagină în aşa fel încât omul să fie “ademenit” să dea click mai degrabă pe rezultatele plătite decât pe cele organice?

analiza rata click desktop google

3. Rata de click pe rezultatele organice e în scădere continuă.
Adică degeaba mai muncim la site-uri, SEO, SEM, conţinut original etc. Competiţia va fi din ce în ce mai acerbă si bineînţeles că spammerii cei mari (pe care îi cunoaştem cu toţii) vor avea numai de câştigat aici pentru că au zeci de site-uri unde rulează link-uri şi vizitatori între ei crescându-şi artificial rank-ul în rezultate.

analiza rata click mobile google

4. Rata de non-click după o căutare creşte şi ea vertiginos. Pe mobil depăşeşte 50% în EU iar în US a ajuns chiar la 61%.
De ce ai căuta ceva şi apoi nu ai da click pe un rezutat (oarecare)?
Pentru că Gogu a decis ca multe informaţii să le prezinte direct în pagina cu rezultate. Texte luate de pe Wikipedia, IMDB, forumuri, locaţiile direct de pe Maps etc. Userul îşi găseşte informaţia căutată fără să mai intre pe site-ul care de fapt a produs conţinutul.

De exemplu la căutarea după cuvântul cheie “Mihai Eminescu” rezultatele organice propriu-zise încep după 4-5 ecrane de scroll. În primul ecran sunt date despre Mihai Eminescu, în următorul ecran clipuri video cu Mihai Eminescu (adică link-uri spre Youtube – tot proprietatea Google), apoi sunt prezentate volumele lansate de Mihai Eminescu (cu link spre căutările cu numele acestora – deci tot spre Google), apoi secţiunea “Alţii au căutat şi…” cu alte personalităţi asemănătoare (cu link spre căutare cu numele respectivilor – tot Google), apoi buton cu “Mai multe despre Mihai Eminescu”, iar în ecranul 4-5 încep link-urile bineînţeles iniţial cele sponsorizate ca la final să apară şi cele organice.
Câţi utilizatori “normali” (non-geek) credeţi că ajung până la ecranul 5-6 pentru a accesa link-ul spre un site extern? Extrem de puţini.

analiza rata click google search mihai eminescu

Aşadar, indiferent că e vorba de Facebook, Google sau oricare alt gigant de ăsta, singurul lor scop este banul şi nu grija faţă de experienţa utilizatorului, datele personale sau promovarea conţinutului de calitate.

Pe de altă parte, cât de simplă e viaţa când ai toată informaţia la un search distanţă, indiferent că e vorba de o adresă, o reţetă, o melodie sau doar o fotografie. Însă toate astea sunt realizate cu nişte costuri şi dacă nu suntem puşi/dispuşi să plătim pentru accesul la informaţie atunci cu siguraţă trebuie să plătim în alte moduri: reclame, date personale, obiceiuri de consum etc

O fi bine, o fi rău? Vom vedea ce ne rezervă viitorul.

Sursa date: https://sparktoro.com/blog/googles-european-monopoly-shrinking-click-through-opportunities/

2 Comments

  1. Subiectul e de actualitate si ne afectează profund viețile. Încă nu realizam suficient, dar avem nevoie de mult mai multe informații despre cum monopolul Google ne manipulează și de modul în care ne sunt folosite datele personale

  2. Silviu Foca Author

    Ai dreptate Mihai, însă chiar dacă am şti cum ne sunt folosite datele care ar fi alternativa? Viaţa pe internet ar fi mult mai dificilă fără serviciile Google. Să zicem că fără Facebook, Twitter, Instagram etc poţi să “trăieşti” pe internet bine-merci însă fără un motor de căutare, fără un serviciu de email, fară un serviciu de localizare pe hartă este destul de dificil. Ca să nu mai spun de integrarea cu sistemul de operare Android de pe telefoane. Aşa că trebuie sa dăm şi noi ceva la schimb.
    Datele, ca astea sunt cele mai la îndemână.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *