Dezvoltarea rapidă a comerţului românesc a dus la înmulţirea numărului de magazine existente şi implicit a numărului de vânzători angajaţi la aceste magazine. Foarte mulţi dintre ei sunt angajaţi sezonieri, foarte mulţi sunt fără nici o pregătire în domeniu însă asta nu scuză atitudinea ostilă, indiferentă sau neglijentă pe care o au faţă de clienţi, practic cei de pe urma cărora trăiesc atât magazinul cât şi angajaţii acestuia.
Căteva “sfaturi” de avut în vedere atunci când lucrezi direct cu clienţii:
1. Nu fi agasant. Un simplu “Bună ziua” e mai mult decât suficient când intră clientul în magazin. Abordări de genul “Bună ziua! Bine aţi venit la …! Cu ce vă pot ajuta? Azi avem ofertă la…! Dacă luaţi doua …. vă dăm gratis o chestioară!” au ca efect sigur fuga din magazin a cleintului în următoarele 10 secunde.
2. Nu îl urmări pas cu pas prin magazin. Lasă-i clientului intimitatea de a discuta cu partenerul/a de cumpărături despre produsele expuse. Dacă stai în coasta lui va pleca în maxim 30 de secunde din magazin.
3. Dacă un client te urmăreşte cu privirea nu înseamnă că e impresionat de cum arăţi ci cu siguraţă are nevoie de ajutor. Nu îl lăsa abandonat în mijlocul magazinului.
4. Când vorbeşti cu clientul adresează-te cu “dumneavoastră” indiferent de vârsta acestuia. Nicidecum să nu încerci să-l iei la “per tu”.
5. Produsele pe care le-a mişcat de pe raft clientul le aranjezi la loc după ce iese acesta din magazin. Dacă stai la un metru în spatele lui şi pui la loc toate produsele pe care acesta le-a luat de pe raft ca să le vadă mai de aproape dă impresia că te supără faptul că ţi-a deranjat prdusle de pe raft. Şi după cum bine ştiţi clienţii sunt oameni educaţi şi nu vor să vă supere aşa că se vor duce în alt magazin unde vânzătorii nu sunt aşa supărăcioşi.
6. Când vorbeşti cu clientul deschide toată gura, dacă mormăi ceva în barbă nu o să te înţeleagă nimeni. Pe de cealaltă parte nici nu urla agasată când un client te întreabă ceva despre al 7-lea televizor ce i se pare interesant pe raft. Păstrează-ţi calmul.
7. Evită să ceri bani mărunţi de la clienţi. Nu scrie pe mine “Banca Naţională” pentru a avea la dispoziţie 50bani, 1 leu sau 10 bani. Este de datoria magazinului să se doteze cu bani mărunţi pentru întreaga zi de vânzare.
8. Nu comenta în urma clienţilor care ţi-au fost nesuferiţi, chiar dacă aceştia nu te mai pot auzi. Sunt alţi clienţi în magazin care pot auzi comentariile tale şi cu siguranţă se vor gândi că la fel ai să spui şi despre ei când vor pleca din magazin.
9. Nu trânti produsele pe bandă după ce le-ai scanat la casă pentru că deja alea sunt produsele mele si vreau să le tratezi cu respect. Nu trage de hainele pe care mi le-am cumpărat pentru a scoate sistemul anti-furt. E posibil să dai peste unul cu capsa pusă şi să-ţi dea de cap cu hainele dacă i le agaţi sau cu roşiile dacă i le trânteşti pe tejghea.
10. Nu veni la servici mai mult dezbrăcată decât îmbăcată pentru că nu dă bine la imagine chiar dacă tu te consideri o bombă sexy, doar dacă lucrezi într-un club de striptease nu se aplică această regulă.
Am zis 10 şi ne oprim aici cu toate că ar mai fi multe de spus pentru cei cu care ne confruntăm zi de zi când ne facem cumpărăturile.
Cred ca si unii angajati au partea lor de dreptate, lipsa de interes venind tocmai din cauza ca nu-s platiti, ori cum trebuie, ori la timp. Sincer, vine unul nou si face totul sa fie ok, sa atraga cati mai multi clienti si cand e vorba de salar -care e un dezgust total din partea patronului- duce la delasarea bunelor maniere a angajatului; el nefiind platit nici macar cat trebuie, darmite pentru calitatile sale….
Cientul nu are nici o treaba cu salariul sau celelalte condiţii de muncă alte tale, el nu trebuie sa “sufere” pentru faptul ca cel de după tejghea nu este mulţumit de locul de muncă.
Acelaşi lucru se întâmplă şi în sănătate unde doctorii nu-s mulţumiţi de salariu şi nici nu se uită la tine sau te tratează cu sictir, la fel stau lucrurile şi în şcolile româneşti unde profesorii şi-au băgat picioarele pentru că nu sunt plătiţi cum vor ei şi tot aşa mai departe.
Soluţia este simplă, dacă nu îţi place cum eşti tratat la locul de muncă sau cum eşti plătit pleci şi îţi cauţi ceva mai bun.
Asta dacă eşti în stare, dacă nu reuşeşti să găseşti ceva mai bun înseamnă că ăla e nivelul tău şi trebuie să te conformezi indiferent că-ţi place sau nu.